Abroncsfüggők

Ezt látni kellene: Toyota Autómúzeum

2018. július 10. 10:23 - butsi77

A Toyota nem csak azért szimpatikus, mert jó ideje az autófejlesztés élmezőnyében van és a legtöbb hibridautót gyártja, hanem azért is mert olyan múzeuma van, ahol valódi ritkaságok láthatók.

Az, hogy a második szekcióban látható egy Rolls Royce Silver Ghost 1910-ből, különösebben nem izgató, hiszen egy ilyen profilú gyűjteményben alapkövetelmény. De a Bugatti, a Delage, a Pininfarina karosszériás Cisitalia 202 kupé (1974) mind-mind olyan darab, amitől kihagy a szívverés. Na, jó, az utóbbi nem az a kimondott szépség (ne állítsuk tükör elé, mert elsírja magát, és zacskót húz a fejére), de mint autótörténeti abszolút ritkaság, igenis múzeumba való.

Nézzük meg a francia Delage-t! Micsoda vonalak, és kérem, ez 1939-ből való! Hol tartana az autóipar, ha megúsztuk volna a második világháborút?! Ez az 1905-ben Louis Delage által alapított márka műszaki szempontból hatalmasan megelőzte a korát, de a háború után az igényes autók megfizethetetlenek voltak, úgyhogy 1953-ban lehúzták a rolót.

Vagy itt van az 1929-es Duesenberg Model J, az amerikai autóipar diadalamas luxusgyermeke. Jó darab, akárhonnan is nézzük, kár, hogy az akkori gazdasági világválságot követő nyomorult évtized ezt a márkát is sírba vitte 1937-ben.

A De Soto Airflow SE viszont három évvel korábban, 1934-ben készült, akkoriban, amikor még az autógyártók is tanulgatták, mit is jelent az áramvonalasság. Ez a kocsi sem lett egy szépség, kevés is kelt belőle, így a darabszám is messze elmaradt a gyári tervektől. De ritkasága különösen értékessé teszi ezt a modellt.

A múzeumról többet nem is érdemes írni, a fotók magukért beszélnek, de hadd tegyek fel egy kérdést: milyen régi is a japán autóipar? Hát nagyon régi. Japán autóipara a legidősebbek közé tartozik. Az első, helyben gyártott, de még gőzmotoros buszt 1904-ben hozta össze Torao Yamaha, három évvel később pedig Komanoszuke Ucsijama elkészítette az első, teljes mértékben japán alkatrészekből épült benzinmotoros automobilt, a Takurit.

Mindez különösen annak fényében jelentős eredmény, hogy mindössze ötven évvel korábban, 1854-ben nyitotta meg Japán – több évszázados elzártság után – az első két kikötőjét. Az egész országot felkavarta az elszigetelődési politika hirtelen összeomlása. Ebből előbb a nyugati hivatalnokok meggyilkolása, majd polgárháború lett. Erről az időszakról szól az Utolsó szamuráj című film. Azonban az ország gazdasági, ipari és hadi szempontból elmaradott volt, így rájöttek: ha el akarják kerülni a gyarmattá válást, akkor előbb az országnak fel kell épülnie a polgárháború romjaiból, és be kell hoznia a lemaradását a többi országhoz képest. A fejlődés az 1868–1912 közötti Meidzsi-korban kezdődött, viszont olyan gyors volt, hogy 1917-ben elkészült az első Mitsubishi, egy évre rá pedig az első Isuzu autó.

Az első Toyotára azonban egészen 1936-ig várni kellett, bár az AA modell még a cégalapító Kiichiro Toyoda neve alatt jelent meg. A 474 centi hosszú kocsit egy 3,4 literes motor hajtotta.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jogumi.blog.hu/api/trackback/id/tr3714104269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.07.12. 11:43:55

Nekem az egész cikk kicsit furcsa. Láttátok már élőben? Egyáltalán melyik múzeumról írtok? A nagojai autómúzeumról vagy a Toyota ipari (leginkább szövőgép) múzeumáról? esetleg a Kaikani látogatóközpontról?

Amennyiben a nagijairól írtok, akkor valóban klassz dolog, hogy a Toyota egy ilyen általános múzeumot szponzorál. Engem egy kicsit a Louwman muzeumra emlékeztet (bár a Louwman szerintem eredetibb is jobb, mellesleg náluk van a világ egyetléen eredeti fennmaradt Toyoda AA-ja egzostive.com/louwman-gyujtemeny-2017/ ), a Collection felavatásáig a Louwmans volt a világ harmadik legjobb Toyota zarándokhelye (közel egy tucat érdekesség, F1, Gr B rally, 2000GT, Le Mans, meg persze az AA Tojoda Szan íróasztalával, a cég nagyrabecsülésének jeléül)

Amúgy meg, aki Toyotákat szeretne látni, ott a Toyota Deutschland által fenntartott Toyota Gyűjtemény, amelyet időről időre megnyitnak a látogatók előtt ( egzostive.com/toyota-collection/). Ez eredetileg egy lelkes passaui Toyota díler életműve volt, amit a Toyota Deutschland nem engedett szétszéledni a gyűjtő halála után, hanem átvitték Kölnbe, és megerősítették az utca túloldalán található Toyotota Motorsport néhány érdekessgével (Corolla WRC, Le Mans, F1 versenyautó), a Le Mans-i LMP1-esbe be is ülhettem, jó móka.
süti beállítások módosítása