A legtöbben nemigen veszik alaposan szemügyre az abroncsot, pedig a méretjelölésnél is fontosabb adat van az oldalán. Ez az úgynevezett DOT-szám, amiből megtudhatjuk, hogy mikor készült a gumiabroncs.
Egy ovális keretben négy számjegy. Na, kérem az a DOT-szám, aminek az első két számjegye azt jelzi hányadik héten készült az abroncsunk, a másik kettő pedig azt, hogy melyik évben.
Ez a poszt tarthatna eddig is, hiszen itt a nagy megfejtés, azonban maradjunk még a számoknál, és mélázzunk el, mekkora a jelentősége, hogy melyik évben készült a kerékre való.
Az ugye érthető, hogy a gumiszervizben akkor is javasolják az ügyfélnek, hogy cserélje le a 7-8 éves abroncsát, ha alig kopott, hiszen többnyire csak áll az utcán a kocsi, ritkán mennek vele. Csakhogy az utcán „nap szíjja, eső veri”, ráadásul az oxigén és az ózon kémiai hatása álló helyzetben is öregíti a gumikeveréket.
Ezzel szemben, ha megfelelő körülmények között tárolják az új abroncsot, az öt éves koráig is megőrzi a gyártáskori tulajdonságait.
Mondhatjuk, hogy újnak számít? Tulajdonképpen igen.
A keverék öregedését ugyanis különböző kémiai és fizikai hatások váltják ki. Annak érdekében, hogy ezektől megvédjék a gumit, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs több évig sem veszít felhasználhatóságából.
A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, ha valaki egy nem használt 5 éves gumiabroncsot vesz, nem kacérkodik a veszéllyel, hiszen még öt évig gond nélkül használható.
Lássuk, mi a különbség az „új” és a „frissen gyártott” gumik között. Az utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyek gyártásától legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve készültnél használható az „új” megnevezés.