Igaz, egy éves a mellékelt videó, de drámaiságából mit sem vesztett azóta. A három legismertebb amerikai sportkocsi a vert mezőnyben végzett a kategória törésteszt sorozatán, mégpedig az Egyesült Államokban.
Már korábban is szóltak hírek arról, hogy az amerikai autók nemigen felelnek meg az amerikai Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) törésteszt sorozatán. A 2016-os modellév autóit vizsgálták, ám a legjobb minősítést kiérdemelt 48 modell közül csak egy volt hazai gyártmány. Viszont több Toyota, valamint a Fiat 500X kiérdemelte a Top Safety Pick+ besorolást.
Ezután az IIHS hatalmasat ütött a csillagos-sávos büszkeségen, és oda csapott, ahol legjobban fáj. Egy igazi amerikai férfi a pickupok mellett csak az igazi, nagytüdejű, V-nyolcas izomautókat favorizálja (tegyük a szívünkre a kezünket, köztünk is van ilyen szent őrült), a Toyotát viszont rizskályhának titulálják.
Csakhogy amíg a Toyota rendre ver mindenkit az ilyen összehasonlításokban, addig – bármilyen fájdalmas – az olyan ikonok, mint a Chevrolet Camaro, Dodge Challenger, és a Ford Mustang nemhogy a Top Safety Pick+ csúcsszintet nem érte el, de az eggyel lejjebb lévő Top Safety Pick szintet sem. Ehhez a Mustang került legközelebb, de rosszul sikerült a kis átfedésű ütközési teszt.
(Tegyük hozzá, hogy a legkiválóbb, Top Safety Pick+ szintet simán teljesítette a BMW 2 kupé, a Lexus RC és a VW Golf GTI.)
A tesztsorozat alkalmával a kis átfedésű szemközti ütközéstől kezdve az oldalsó ütközéseknek való ellenálláson át a tető szilárdságát, valamint a fej védelmét és az üléseket egyaránt vizsgálták.
A videón látható három modell közül a Challenger a legöregebb, a hatodik generációs Mustang 2015-ös, míg a szintén hatodik generációs Camaro idén került a piacra. Ez utóbbi jó minősítést kapott a kis átfedésű ütközés után, míg a Mustang elfogadható, a Challenger viszont gyenge teljesítményt nyújtott.
Csak a Mustang tetőszilárdsága bizonyult jónak a vizsgálat során, a másik kettőé mindössze elfogadható volt. Viszont a Chevy és a Ford egyaránt jól megfelelt abból a szempontból, hogy a fejtámla és az ülés hogyan védi az utast. Sajnos a kedvencem, a Dodge itt is csak elfogadható eredményt ért el.
Az IIHS adatai szerint ugyanakkor az amerikai sportkocsi piacon igen nagy részesedéssel rendelkező három V-nyolcas igen jelentős százalékban szerepel a tulajdonososuk által okozott karambolok listáján. A biztosítók pedig azért figyelik az ilyen teszteredményeket, mert a Hármak javítása bizony jó sokba kerül.