Abroncsfüggők

Magyar siker a napelemes autók európai versenyén

2018. október 01. 08:03 - butsi77

Harmadik lett a kecskeméti egyetem Bridgestone Ecopia Ologic gumikon gördülő napelemes autója a European Solar Challenge-en.

megalux03_m.jpg

 Neumann János Egyetem hallgatóinak napelemes autója harmadik lett az elektromos autók legnagyobb európai versenyén, a European Solar Challenge-en, amelyen az idén 18 egyetemi csapat állt rajthoz. A Belgiumban megrendezett versenyen az egyetem oktatói és hallgatói által épített MegaLux összesen 878 kilométert tett meg 24 óra alatt, kizárólag elektromos meghajtással. A dobogós teljesítmény elérésben a kecskeméti fiatalokat a Bridgestone Magyarország Kft. segítette, amely kifejezetten a versenyre tervezett, ultrakönnyű és kis gördülési ellenállású abroncsokat szállított a kocsihoz.

megalux04_m.jpg

Egy 80 kilométeres sebességgel haladó gépkocsi által elhasznált üzemanyag akár 20 százalékát is felemésztheti az abroncsok gördülési ellenállása. A Bridgestone által kifejezetten elektromos autókra tervezett Ecopia Ologic abroncs nagy átmérőjének és keskenységének köszönhetően kicsi a menetközben fellépő abroncsdeformáció és az ezzel járó energiaveszteség. A nagyobb abroncsnyomás jóvoltából az abroncsok gördülési ellenállása 30 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos gumiké, egy abroncs súlya pedig mindössze 1,5 kilogramm, vagyis a gumi is jelentős szerepet játszik a jármű tömegének csökkentésében.

A kecskeméti Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai karának csapata által tervezett MegaLux már korábban is óriási sikert ért el az ausztráliai World Solar Challenge és a dél-afrikai Sasol Solar Challenge országúti versenyen, ahol szintén harmadik helyen végeztek. A fiatal mérnökök azóta továbbfejlesztették a szuperautót, aminek eredményeként a kocsi új futóművet és felfüggesztést kapott annak érdekében, hogy versenypályákon is nagy sebességgel tudjon kanyarodni. A MegaLux további paraméterei változatlanok maradtak, ugyanúgy hat négyzetméternyi napelem gyűjti az energiát, amit egy 20 kilogrammos lítiumion akkumulátor tárol. Ez utóbbira, valamint a nagyfelületű napelemre most nagy szükség is volt, hiszen a verseny végig esőben zajlott.

bridgestone_ologic_m.jpg

A csapat azt tervezi, hogy újra rajthoz áll majd a MegaLux-szal a Bridgestone World Solar Challenge-en. Az elektromos autók legnagyobb nemzetközi megmérettetését minden páratlan évben rendezik Ausztráliában, ahol a csapatok járműveinek mintegy 3000 kilométert kell megtenniük Darwin és Adelaide között tisztán napenergiával.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jogumi.blog.hu/api/trackback/id/tr9314274081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.