Abroncsfüggők

50 éves az Opel GT, a „kólásüveg”

2018. április 16. 08:02 - butsi77

1968-ban hagyta el az első Opel GT a gyárkaput, miután töviről hegyire tesztelték az Opel tesztpályáján, Dudenhofenben.

A sportkupé egyébként már akkor német-francia együttműködés eredményeként számított valódi européernek: az Opelnél korábbi projektekből jól ismert Chausson és a Brissoneau & Lotz vállalta a lemezidomok préselését, hegesztését, a fényezést és a belső berendezést, aztán Németországban szerelték be a motort és a futóművet.

opel-gt-5_v.jpg 

A GT vevője kétféle motor közül választhatott: a Kadett-család 1,1 literes négyhengerese 60 lóerős volt, a Rekord-sorozat 1,9-ese pedig 90. Így érthető, hogy a képünkön látható Michelin gumi mindössze 165 milliméter széles. Igaz, akkortájt minden abroncs kis átmérőjű kerekekre került és igen keskeny volt. Az Opel GT Michelinje például 13 hüvelykes kerékre került, de a nagyobb teljesítményű kivitelek rövidesen 185/70 R13-as abroncsot kaptak.

opel-gt-11_v.jpg 

Kezdettől a GT 1900 volt a vásárlók kedvence kedvelt, hiszen káprázatos, 11,5 másodperces gyorsulása nulláról százra, illetve 185 km/órás csúcssebessége megdobogtatta az autósok szívét. A teljesítményt alapkivitelben négyfokozatú manuális sebességváltó továbbította a hátsó tengelyre, az opcionális háromfokozatú automatát Európában alig néhányan rendelték meg, de annál többen választották az óceán túloldalán.

 

A szériaautó karosszériája jelentősen különbözik az ős-GT-től.  de előnyére: még mutatósabb lett.

opel-gt-4_v.jpg

A szívórendszer fölötti kidomborodások laposabb géptetőt tettek lehetővé, és a szürke prototípus-GT sarkos fényszórói kerekded alvólámpáknak adták át a helyüket, összetéveszthetetlen, még emocionálisabb arcot adva a sportkupénak. Erőt sugárzó, mégis lendületesen elegáns vonalai ugyanakkor remek aerodinamikáról gondoskodnak, valósággá téve a repülős reklámmondatot: a teljes szélességű hátsó kilépőél elegendő leszorító erőt ad ahhoz, hogy nagy sebességnél is biztosan feküdjön az úton a kupé.

opel-gt-303820-1.jpg 

Az Opel GT pályafutása valójában nem ötven, hanem 53 esztendővel ezelőtt kezdődött, egy nagyot durranó rajtlövéssel: az 1965-ös Frankfurti Autószalonon mutatott be az Opel egy kétüléses sportkocsit, amely feltűnő vonalaival, alacsony orrával, alvólámpáival, öblös sárvédőivel és markáns hátsó kilépőélével robbantotta szét az európai autódesign addigi korlátait. Mivel erősen karcsúsított dereka emlékeztetett a klasszikus kólásüvegre, arról is nevezték el a formáját: ez lett a kólásüveg-forma, a „Coke Bottle Shape“. Eredetileg egyedi szuperautó-tanulmánytervként sorolták be az illetékesek az „Experimental-GT“ modellt.

Szólj hozzá!
Címkék: autó opel gt abroncs

A bejegyzés trackback címe:

https://jogumi.blog.hu/api/trackback/id/tr5113837690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása