Abroncsfüggők

Le a nyári gumival!

2017. november 10. 08:09 - butsi77

A hajnali 2-3 fokos hőmérséklet erőteljes jelzés arra, hogy most aztán már tényleg itt az ideje lecserélni a nyári abroncsokat.

A nappali tizenvalahány fok ugyan kellemes, de arra is kell gondolnunk, hogy a reggelre lehűlt aszfalton a nyári abroncs féktávja jelentősen megnő. Viszont a 15 fokos délutáni hőmérséklet nem olyan magas, hogy meglágyítsa a téli gumit. Az csak a nyári kánikulában kenődik, ha a forró útfelületen erőteljesen fékezünk.

teli_felkeszules_1_1.jpg

Sajnos a magyar autósok nagyjából 25-30 százaléka  télen is nyári gumikon közlekedik, amely nagy kockázatot jelent minden úton lévő számára, hiszen a háromszoros féktáv gyakorlatilag életveszélyes helyzetet eredményez, hangsúlyozta Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője. Pusztán a feltételezett óvatos vezetésre alapozni nagy felelőtlenség, hiszen váratlan helyzetben nemcsak a sofőr reflexein, hanem az autó, illetve az abroncs állapotán is múlik, hogy meg tudunk előzni-e egy balesetet. A hideg évszakban nemcsak a hó miatt kell téli abronccsal járni, hanem azoknak a hidegebb és gyakran csapadékosabb időjáráshoz kifejlesztett speciális anyagösszetétele miatt is.

teli_felkeszules_2_1.jpg

A nyári abroncs ugyanis jóval keményebb kompozit anyagból áll, mint a téli, hiszen arra tervezték, hogy az 50-60 fokra hevült aszfalton se kenődjön. Egy ilyen keményebb gumi a hideg útburkolaton viszont nem tapad – a fékút akár a háromszorosára, négyszeresére is nőhet –, és kátyús kanyarban képes elpattogni az útról, ahelyett, hogy az íven tartaná a kereket. Ezért kell lecserélnünk az abroncsokat a sokkal lágyabb szerkezetű téliekre.

És akkor még nem is beszéltünk a mintázatról. A nyári abroncsok hosszanti árkai ugyan jó szolgálatot tesznek, ha a zápor víztömegét kell elvezetni a futófelületről, hogy ezáltal a gumi ne ússzon a vízen (aquaplaning), hanem a futófelület végig az úton maradva irányítható és fékezhető maradjon a kocsi. De ezek a hosszanti bordák aztán nem kapaszkodnak meg semmiben. Ezért is van ilyen jelentős különbség a téli és a nyári abroncsok mintázata között.

teli_felkeszules_3_1.jpg

Nemcsak a gumiabroncsnak, hanem a futóműnek is fontos szerepe van a tapadásnál. Ha a lengéscsillapító nem működik megfelelően, egy nagyobb úthiba miatt előfordulhat, hogy valamelyik oldal nem tapad megfelelőnek, és emiatt is elpattoghat az autó a kanyarban. Ezért a lengéscsillapítókat is ellenőriztessük az őszi átvizsgálások alkalmával.

Végezetül ne feledkezzünk meg a centrírozásról sem. Minden szezonváltáskor érdemes (ajánlott) elvégeztetni a centrírozást. A keréksúlyokat ugyanis azért találták ki, hogy simán fusson az autó, ám ezek a súlyok sokszor el vesznek a használat során, tehát pótolni kell őket.

Szólj hozzá!
Címkék: tél csere abroncs

A bejegyzés trackback címe:

https://jogumi.blog.hu/api/trackback/id/tr1513228953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása